Een supersnelle pitstop van Williams Martini racing!
Moet bijtanken in de F1 weer terug?

Een pitstop van Felipe Massa's Ferrari in 2008
Komt bijtanken weer terug naar de Formule 1?
Het is al sinds 2010 verboden in de koningsklasse maar waarschijnlijk komt het weer terug, bijtanken! De teambazen in de Formule 1 overwegen opnieuw om het bijtanken in de koningsklasse in te voeren in 2017. Dat heeft FIA-president Jean Todt bevestigd. Afgelopen zomer werden de hoge heren het eens om het bijtanken weer nieuw leven in te blazen, als een onderdeel van de regel wijziging. Na negatief commentaar werd het plan toch weer van tafel geveegd. De coureurs mogen sinds het 2010-seizoen geen nieuwe brandstof meer halen gedurende een Formule 1-race.
Waarom niet?
Denk aan 1994. Zoon Max Verstappen is nog niet eens geboren, als Jos Verstappen met auto en al in de brand vliegt. Tijdens de Grand Prix van Duitsland op Hockenheim verloopt het bijtanken niet geheel volgens plan. Een grote hoeveelheid benzine sproeit over zijn Benetton, en een fractie van een seconde later ontstaat er een gigantische brand in de Benetton-pit. De auto en Verstappen staan enkele seconden in de brand, maar de coureur houdt slechts enkele lichte brandwonden in het gezicht aan het incident over. Op het moment van de vlammen had hij namelijk het vizier van zijn helm openstaan. Sinds het ongeluk van Verstappen moet het vizier van de helm altijd dichtblijven tijdens de pitstop.
Het gevaar tijdens het bijtanken kan ook van de coureur zelf komen. Vraag maar aan Christijan Albers. In 2007 rijdt hij met slang en al weg na zijn pitstop. Op het circuit Magny Cours negeert Albers de zogenaamde lollipop. Albers rijdt met het bord nog voor de wagen weg, maar de brandstofslang zat nog in de wagen. Enkele leden van team Spyker worden geraakt door de slang, maar raken niet (zwaar)gewond. Albers geeft na afloop aanvankelijk zijn teamgenoot de schuld van het incident, maar erkent zijn fout later in het gesprek alsnog. “Ik dacht dat de lollipop omhoog ging. En ik weet niet waarom, maar ik reed gewoon weg.”
Gelukkig zijn wij niet het enige volk dat niet kan tanken. Ook onder meer de Braziliaan Felipe Massa en de Fin Kim Räikkönen hebben in het verleden kennisgenomen met flinke tankfouten. In 2008 herhaalt Massa het trucje van Albers op het circuit van Singapore. Ook hij rijdt met slang en al weg.
Een jaar later is het weer raak. De nuchtere Fin is op zijn beurt het slachtoffer van een tankfout. Een collega-coureur rijdt met slang en al weg, pal voor Räikkönen, die de brandstof over zijn auto én over zichzelf krijgt. De brandstof vat vlam, en korte tijd staan de Fin, zijn auto, én het parcours in lichterlaaie.
Tanken? Wel 50.000 euro!
Hoewel de gevaren dus wel te zien zijn, wil Jean Todt het bijtanken herinvoeren. Momenteel rijden coureurs de gehele grand prix op één tank brandstof en komen ze alleen nog de pitstraat in om van banden te wisselen. In 2010 werd het bijtanken afgeschaft om de beschreven veiligheidsredenen én om kosten te besparen. Het tweede argument telt volgens Todt niet meer. De technieken zouden zijn verbeterd, waardoor het ‘slechts’ om een tankbedrag van 50.000 euro per jaar gaat, schat Todt. Bijkomend voordeel: de raceteams zouden hun motoren meer pk’s kunnen geven.
Door uw correspondent Thiemo Stam

Een pitstop uit 2009!
We nemen als voorbeeld een stop van ING Renault F1 team. Zodra de auto de pitbox in rijd, tilt de frontjack de auto op. Aan de achterkant doet een rearjack het zelfde. De auto word stabiel gehouden door 2 stabalisers. De wheelgunners zetten nog voordat de auto stilstaat hun wheelgun op het wiel. 4 Mensen tillen de wielen eraf en 4 mensen doen het wiel er weer op. Gelijk word het wiel weer vast gemaakt aan de auto. Op het zelfde moment drukken 2 mannen hun tankslang in de auto. De lolypop man draait zijn bord naar Brakes Off en de rear en frontjack laten de auto weer zakken. Zodra de tankslang los is houdt de lolypop zijn bord omhoog. De coureur rijdt weg en kan weer een tijdje vooruit. Snelste pitstop van 2009? Vodaphone Mclaren Mercedes met een pitstop van 3.57 seconden.

Een pitstop uit 2016!
We nemen als voorbeeld een pitstop van Williams Martini Racing. Zodra de auto de pitbox in rijd, tilt de frontjack de auto op. Aan de achterkant doet een rearjack het zelfde. De auto word stabiel gehouden door 2 stabalisers. De wheelgunners zetten nog voordat de auto stilstaat hun wheelgun op het wiel. 4 Mensen tillen de wielen eraf en 4 mensen doen het wiel er weer op. Gelijk word het wiel weer vast gemaakt aan de auto. De rear en frontjack laten de auto weer zakken. Zodra de alles weer ok is krijgt de coureur een groenlicht. (De vervanging van de lolypopman) De coureur rijdt weg en kan weer een tijdje vooruit. Snelste pitstop van 2016 en de snelste pitstop ooit? Williams Martini Racing in Baku, 1.89 seconden.

Vermeer maakt zijn rentree bij Feyenoord.
De 31 jarige doelman van Feyenoord liep begin juli een achillespeesblessure op. Maar afgelopen maandag stond hij, na een half jaar afwezigheid, weer samen met het tweede elftal van Feyenoord op het veld. De doelman van Feyenoord stond voor het eerst sinds begin mei weer onder de lat bij Feyenoord. Vermeer zit bij de volgende competitiewedstrijd tegen FC Twente voor het eerst bij de selectie van het eerste elftal. Vermeer zal nu de strijd aan moeten gaan met Brad Jones. Jones is gehaald als vervanger van Vermeer, en heeft het tot nu toe uitstekend gedaan. Vermeer zal dus moeten vechten voor zijn plekje onder de lat.
Hidde Bosscha

Cambuur kan de KNVB beker winnen
Cambuur kan de KNVB beker nog winnen.
De Leeuwardense zijn al in de halve finale van de beker.
Ze hebben Ajax al uitgeschakeld en gister in de kwartfinale met penalty's gewonnen van FC Utrecht.
De Leeuwardense moeten in de halve finale tegen AZ of Sparta.
Er moet nog een kwartfinale worden gespeeld tussen Feyenoord (de nummer 1 van de Eredivisie) tegen Vitesse.
Dan komt de loting van de halve finale van de KNVB beker in de Gelderdome.
Cambuur kan hun eerste beker binnen halen.
Met de topscorer Martijn Barto de topscorer van Cambuur in de KNVB beker met 3 doelpunten.
Ze hebben 25% kans op de winst net als elke andere club.
giovanni Koper

Word Bottas in een Mercedes wereldkampioen.

Valtterie Bottas in zijn Williams gevolgd door een Mercedes.
Bottas de nieuwe coureur van Mercedes.
Mercedes was bereid heel veel aan Williams te betalen om Valtteri Bottas los te weken, maar de Duitse renstal wilde niet te veel weggeven. Bottas rijdt al sinds 2013 bij het team van Williams, en maakt nu de overstap naar Mercedes. Nico Rosberg stopte na dat hij het wereldkampioenschap won. Daarom moest Mercedes een nieuwe coureur binnen zien te halen. Onder andere Bottas. Ook Alonso en Wehrlein waren in het vizier. Nu is duidelijk dat Bottas de nieuwe coureur is. Daarom zal Bottas volgend jaar de teamgenoot van Hamilton worden. Daarmee een nieuwe tegenstander voor de Nederlander Max Verstappen.
Bottas heeft het stoeltje gepast
Nu Bottas het stoeltje heeft gepast is het duidelijk dat hij naar Mercedes gaat. Volgens verschillende bronnen is Bottas nog voor Kerst bij Mercedes op fabrieksbezoek geweest in Brackley. De Fin zou er een stoeltje hebben gepast en kennis heeft gemaakt met de engineers waar hij mee zal werken. Mede door de terugkomst van ex-teamgenoot Felipe Massa naar de Formule 1, was Bottas steeds dichter bij Mercedes. Toch waren er nog steeds problemen:Teambaas Toto Wolff zij dat het een lastige situatie was. De baas bij Mercedes bevestigde wel dat Bottas een serieuze optie was voor zijn renstal. "Maar we weten ook hoe belangrijk hij voor Williams is. Het is een lastige situatie en daar moeten we heel voorzichtig mee omgaan. Daarom hebben we ervoor gekozen om onze tijd te nemen." Aldus de heer Wolff. Hij heeft maandag 16 Januari bekend gemaakt dat Bottas de nieuwe coureur voor Mercedes is.
Bottas in de Formule 1
Bottas is een Finse Formule 1 coureur die sinds 2013 rijdt. Hij won in 2011 het Formule 3 kampioenschap. Hij rijdt al sinds 2013 bij Williams. Sindsdien heeft hij 9 podia en in totaal 411 punten gehaald. Bottas was in het Formule 1-seizoen 2010 reservecoureur voor het Williams F1 Team. Zijn eerste vrije training reed hij tijdens de Grand Prix van Maleisië in 2012. Hij reed in totaal vijftien vrijdagtrainingen in 2012, waarbij hij iedere keer het stoeltje van racecoureur Bruno Senna overnam. Op 28 november 2012 werd bekend, dat Bottas in 2013 de racecoureur zou worden voor het team van Williams. Pastor Maldonado, die al vanaf 2011 bij Williams reed, werd zijn teamgenoot. Sinds het 2014 seizoen rijd hij in de Williams FW38 samen met Felipe Massa.
Häkkinen ziet Bottas kampioen worden bij Mercedes
De tweevoudig wereldkampioen Mika Hakkinen denkt dat Bottas kampioen zal worden bij Mercedes. "Als coureur wil je natuurlijk dat een team om je diensten vraagt", zegt de racelegende. "De situatie kan in het geval van Valtteri niet beter. Het team dat de Formule 1 de baas is, die vraagt om zijn komst! Als het dan zover is zal je moeten presteren: je moet je ontwikkelen, races winnen en voor het kampioenschap gaan strijden."
BREAKING NEWS: Foto's van Bottas in Mercedes kleding gelekt!
Mercedes heeft bekendgemaakt dat Valtteri Bottas het vrijgekomen stoeltje van Nico Rosberg in gaat vullen. Bij Williams, het oude team van Bottas, verwachten ze een goed seizoen voor de Fin. Bottas zou zelf al getest hebben in een Mercedes. Het zijn drukke tijden voor de Finse coureur. Hij moet trainen in de auto rondmaken en op conditie blijven. Heel veel coureurs hebben al gemeld dat de auto's zwaarder en moeilijker rijden!
Door uw sport correspondent: Thiemo Stam

Maak jouw eigen website met JouwWeb